header standaard np

Fietsvakantie Girona 2019

Op 12 mei werd in de nachtelijke uurtjes (3 uur nachts) vertrokken vanuit Neer met 2 auto’s, gevuld met Martin W., Har V.,  Frans J., Jos V., Thijs V., Piet K., Piet B., John H. en Koos V., naar het vliegveld in Rotterdam. Martin presteerde het om bij de parkeerplaats bij het vliegveld nog 2 ererondjes te rijden, maar desondanks waren we netjes op tijd, dankzij de snelle limousine van de parkeerplaatshouder.

In het hotel werd eerst navraag gedaan voor een mogelijkheid om naar Barcelona te gaan de Grand Prix met Max Verstappen te kijken, maar dat bleek zo omslachtig dat hier vanaf gezien werd.
Tegen 11 uur werd naar de fietsenzaak in het centrum gelopen voor onze fietsen op te halen en na enig speurwerk van Har werd deze uiteindelijk gevonden. Geholpen door de pittige eigenaresse (die Nederlandse bleek) kwam alles na enig sleutel- en paswerk netjes in orde. Na een eetstop in de zéér drukke binnenstad, waar de hele week een bloemenfestijn was, werd weer terug gefietst naar het hotel waar we intussen de kamers konden betrekken. Om 3 uur werd aangefietst voor een eerste kennismaking met de omgeving. Na een flinke aanloop werd de eerste klim aangedaan en dat was een leuke binnenkomer met stijgingen van 5 a 6% naar ca. 400 m waarna een mooie lange afdaling volgde. Daarna kwam een 2e stevige klim met stijgingen van soms 9% naar Les Angles met ruim 500 m. hoogte gevolgd door een lange afdaling tot in Girona. Daar werd een terras aangedaan voor een verdiende pint na 60 km en bijna 900 Hm.

01 hehebaove12 502 naokaarte12 503 kiekdae12 504 hehepietje12 5

2e dag 13 mei
Na vertrek waarbij we ons eerst door de stad moesten wurmen waarna we plotseling een gravelfietspad (soort Strade Bianci) op gestuurd werden (door onze GPS) en uiteraard de gedachte “waat noew”, maar het liep verbazend goed langs volkstuintjes en slingerend langs een mooie rivier met prachtige omgeving en na ca. 20 km kwamen we weer op de verharde weg. Niet lang hierna volgde de eerste pittige klim met stijgingen tot 17% naar een hoogte van 680 m. Hierna werd het rustiger maar bleef het mooie landschap golvend (omhoog/omlaag) vervolgen via El Pateral en Osar naar Angles waar een stop werd gemaakt bij een plaatselijk restaurant met een zéér attente snelle eigenaar die ons een heerlijke salade of lekkere spaghetti verzorgde waarmee we weer vol energie verder konden. Er volgde nog 2 lagere bergen waarvan de 1e ook flinke stijgingen had en de 2e iets draaglijker was. Daarna ging het via mooie binnenwegen met flinke dalingen, maar ook tussentijdse stijgingen weer terug naar Girona voor een lekkere pint in de stad.
Kortom een mooie fietsdag met lekker weer en perfecte temperaturen van rond de 25° in een geweldig landschap met 99 km en ca. 1250 Hm.

05 gravelpauze13 506 waalsjiek13 507 plaetje13 508 kopgroep13 509 peloton13 509 sanitairestop13 5

3e dag 14 mei
Vertrek met de bekende lastige aanloop door de stad, maar toen we uiteindelijk eruit waren was de weg afgesloten vanwege werkzaamheden en dus probleem, wat nu gedaan. Na overleg werd besloten een andere route te nemen naar Olot en daarom was het wéér door de stad naar de andere zijde. Toen we eindelijk de route hadden opgepakt, wederom dankzij wegwijsHar, ging alles goed tot de GPS plots een onverharde weg aangaf, maar omdat we dit van gisteren nog gewend waren werd de navigatie gevolgd. Op gegeven moment kwamen we bij een afgelegen boerderij waar we luid werden verwelkomt door zeker 4 flinke viervoeters die luid blaffend ons volgden op ons onverharde geitenpad. De boer en boerin kwamen ook eens kijken en heten ons welkom op hun beste spaans waar we geen touw aan konden vastknopen. Na enig handen en voetenwerk wezen ze rechtdoor voor de weg naar Olot, dus dat deden we maar en dat hebben we geweten ook. Het bleek een smal mountainbike paadje met stijle afdalingen en bezaaid met flinke rotsblokken en losse stenen en natuurlijk ook nog eens lek. Na ca. 2 km hachelijke afdalingen kwamen we eindelijk op de verharde weg en konden we de route weer oppakken. De tocht ging verder over een mooi parcours en via diverse klimmen kwamen we in Banyoles uit waar een mooi meer was met roeibanen en enkele (niet echt vriendelijke) zonneaanbidsters. Na een korte fotoshoot bij het meer ging de tocht weer verder met enkele korte maar ook langere klimmen naar 640 m via Mieres naar Santa Pou boven op de klim waar het goed toeven was in de mooie binnenstad bij een lekkere eetstop. Na de pauze werd weer verder gefietst naar Olot om vanaf daar weer terug te draaien en via Sant Marti de Liemna en Sant Gregori over een klimmend en dalend parcours werd Girona weer binnen gefietst om bij het park weer een lekkere pint te nemen.
Wederom een mooie fietsdag, die ondanks de routeduivel vandaag, een mooie route opleverde met perfect fietsweer (25°) met 123 km en 1500 Hm.

10 bayoles14 511 cocaboys14 512 groepsfoto14 513 lekgeitepaad14 514 parkpint14 5

4e dag 15 mei
Omdat het rondje zee (van gisteren) ook vandaag geen doorgang kon vinden vanwege de werkzaamheden werd eerst naar de fietsverhuurder gefietst om daar een andere route te downloaden. Het werd een rondje links onder Girona via Sant Gregori en Sant Marti de Liemna met 2 leuke niet al te stijle klimmen naar Osor. Vanaf daar begon een lange klim van ca. 25 km waar geen einde aan leek te komen maar uiteindelijk toch in Sant Hilari Sacalm eindigde waar iedereen verlangde naar een eetstop. In het leuke dorpje werd een mooi restaurantje gevonden met vriendelijk Chinese eigenaars die ons goed verzorgde en zo blij waren met onze komst dat ze zelfs geen fooi wilden (niet voor te stellen bij ons). Na deze perfecte stop werd nog enkele meters verder gefietst om de uiteindelijke top op ruim 800 m te bereiken. Daarna begon een lange afdaling met meestal goede weg, maar af en toe een vers gesplit stuk, dus oppassen geblazen. Hierna volgde het “heen en weer” weer over voornamelijk prachtige binnenwegen onder perfecte leiding van onze wegwijsHar terug naar Girona.
Alweer een mooie fietsdag met iets minder, “slechts 19°” maar droog weer goed voor weer 123 km met 1440 Hm.

15 kirk15 516 ongeroethange15 517 ierslaje15 518 machpauze15 5

5e dag 16 mei
Vandaag dan eindelijk een tocht naar de zee gepland. vanaf Girona ging het al snel over mooie binnenwegen met zeer geaccidenteerd terrein (klimmen en dalen) via leuke dorpjes als Formellis de la Selva, Camplang en Lagostera waarna enkele goedlopende korte klimmetjes gevolgd door een langere naar ca. 500 m. hoogte en een afdaling waar het opletten was voor het pas gekiezelde wegdek. Op de weg gekomen langs de kust werd even gestopt voor het mooie uitzicht en plotseling riep er iemand vanaf de schuine berghelling dat we omhoog moesten kijken. Bleek dit John te zijn die de bergkant tussen de struiken door was opgesjraveld om een foto te maken van ons met de zee als achtergrond. Na de fotoshoot kwam hij weer omlaag gesjraveld en toen hij zich weer bij ons voegde zag hij er uit alsof hij met een beer gevochten had (helemaal onder de snijwondjes van de doornstruiken). Na een beetje (bloed) veegwerk kon de tocht weer worden voortgezet langs de mooie kustweg met mooie uitzichten over de baaien en zee, maar met ook flinke afdalingen gevolgd door stijle klimmetjes. Na enige tijd werd Sant Feliu bereikt en aldaar een pauzeplaats gezocht met de opzet dat John nog even in zee zou duiken om zijn wonden te steriliseren, maar het was er gewoon te koud (stevige koude wind) voor zowel de zee en zelfs de beschutte pauzeplek, en na de eetstop werd dan ook snel weer de fiets opgezocht om ons lichaam weer op temperatuur te brengen. Vanuit het dorp ging het al gelijk weer omhoog en waren we al snel weer op temperatuur. Na enige tijd volgde weer een lekkere klim gevolgd door het bekende heen en weer werk via kleine dorpjes tot Llagostera waar we vanaf daar de heenweg weer terug namen naar Girona.
Alweer een mooie tocht over weer ander terrein met mooie zeezichten bij een temperatuur die 24° zou zijn maar enigszins tegenviel door de vrij sterke wind bij de kust, maar wel weer droog weer. Terug hadden we 99 km met 1250 Hm op de tellers.

19 spriktjveurzich16 520 dreidabei16 521 tussededaor16 522 tossademar16 523 baeregevecht16 524 geniete16 5

6e dag 17 mei
Vandaag een regendag, en daarom hadden we de fietsen al ingeleverd, en werd besloten met de TGV naar Barcelona te gaan voor een Cityreis per bus aldaar. De busreis duurde ca. 3 uur en we konden vrij in- en uitstappen omdat de bussen bleven rijden. Onze eerste stop was bij de kathedraal van de Segrada Familia (= heilige familie) waar men rond 1900 aan is beginnen te bouwen en voorlopig nog wel bezig is aan dit indrukwekkende gebouw. Na een wandeling door de stad langs de bekende winkelstraten werd weer ingestapt en werd de route vervolgd langs diverse bezienswaardigheden waarbij het Olympische stadion  met diverse disciplines zoals zwembad, speelvelden etc. gelegen op de berg langs Barcelona en een stop bij het museum vanwaar je een geweldig uitzicht had over heel Barcelona met als uitschieter de Segrada Familia die boven alles uittorende. Na een eetstop werd weer met de comfortabele TGV terug gereisd naar Girona. Ondanks de regenachtige dag een mooie dag met vele indrukken en veel plezier.

25 kiekzegape17 526 daakderaaf17 527 toren17 528 kerk17 529 kerkdetail17 530 torenprieel17 531 indrukwekkend17 532 segradafamilia17 533 stad17 534 museum17 5

7e dag 18 mei
Weer een regendag. Omdat we pas laat (18:20 uur) opgehaald werden voor het vliegveld werd besloten Girona wat beter te verkennen. Aangezien het weer afwisselend droog/nat was werd de slentertocht af en toe onderbroken voor regenbuien en zo kwamen we toch nog voor een schietgebed in de plaatselijke kerk terecht voor een klein uurtje. Zittend, hangend slenterend en etend kregen we de dag toch om en om 20:40 uur gingen we weer de lucht in om 2 uurtjes later weer in Rotterdam te landen om met ons eigen vervoer terug te keren naar Oos Naer.

35 noewshirt18 537 piethanjele18 538 sjoenblome18 539 blomefestijn18 5

Het was wederom een geslaagde fietsvakantie in een mooi afwisselend gebied met veel klimwerk (wel bergen zonder naam meestal), mooie dorpjes en prachtige natuur. Wat mij vooral opviel was dat de mensen fietsvriendelijk waren en ruim afstand namen bij het passeren over mooie (binnen) wegen waar meestal weinig verkeer  te bespeuren was. Ook de huurfietsen Cannondale met schijfremmen en brede banden (28 mm), waren uitstekend geschikt voor dit gebied (gravel/MTB route).