header standaard np

Fietsvakantie Corsica najaar 2022

VAN ONZE VERSLAGGEVER LÉON WEEKERS !!!

Corsica 2022 met Martin Wijnen, Hans Boonen, Peter Kusters, Koos Verheijden, Frans Jacobs, John van Haeff, Piet Bouten, Thijs Verstappen en Léon Weekers

Veel leesplezier !!!

Zondag 11 september
corsica verslag 01Om 1 uur ’s middags staat de meute paraat om voorzien van een stanley-mes een heus kunstwerk te maken van de fietsdozen die Hans heeft geregeld. Na een half uur staan alle fietsen in een doos en tesamen met de bagage in de bus. Dat denken wij althans, echter John heeft zijn agenda niet goed gedownload naar zijn fysiek brein oftewel hij moet Ans met de fiets sturen en volgt later met de bagage. De toon is gezet…….

’s Avonds vertrekken Hans, Frans en Piet met de huurbus zonder reserveband en mogelijk met een tikkeltje te weinig Adblue op weg naar Toulon.

Maandag 12 september

corsica verslag 02Rond 11 uur vertrekt Léon met het gezinsbusje om achtereenvolgens Thijs, Martin, Peter, Koos en John op te halen en op weg te gaan naar Charleroi, alwaar we rond 15.00 uur de vlucht naar Ajaccio hebben. Vóór het inchecken besluiten John en Peter nog ff om hun jas ergens te laten slingeren, onder het motto “die zien we nooit meer ….. terug!!!”.

De busjes-mannen liggen ondertussen relaxt uit te rusten op het gras van Toulon, wachtend op de boot die hen ’s nachts naar Ajaccio zal brengen.

corsica verslag 03Na een geslaagde landing wandelen wij richting hotel, echter halverwege worden we aangenaam verrast bij het Tahiti Beach Café met een overheerlijke halve liter bier. De verrassing is des te groter als onze penningmeester Martin €10 per halve liter moet afrekenen en al direct de bodem van het beursje ziet.

Enigszins bekomen van de schrik installeren we ons in onze appartementen van het Best Western Hotel en slaan bij de plaatselijke Spar een enorme berg bananen in, aangevuld met flessen water en een flinke hoeveelheid Pietra (Corsicaans bier). De dag sluiten we af met een dikke vette hamburger bij een lokaal verzetsrestaurant.

Dinsdag 13 september
corsica verslag 04Na een claustrofobische nachtrust op de veerboot komen Frans, Piet en Hans rond 08.00 uur aan bij de appartementen en snellen we met z’n allen naar het ontbijtbuffet, alwaar de sterke verhalen worden uitgewisseld. Met de buikjes vol laden we de bus uit en prepareren we ons voor de 1e rit op Corsica. Hans heeft in de weken vóór de fietsvakantie met wetenschappelijke precisie de verschillende routes op Corsica uitgevogeld. Met behulp van Komoot, Climbfinder, veltj-der-get-te-aete.nl en Google streetview zijn de routes tot in de puntjes verzorgd.

Vandaag beginnen we rustig met een rit van 40km en 650 hoogtemeters naar het uiterste westen van Corsica. In Ajaccio beginnen we direct aan de Côte du Salario (4km – 6,6% gem. – 18,3% steilst), oftewel flink afzien. We zijn nog niet boven en Martin heeft al een platte band, waar wij dankbaar gebruik van maken om ff tot rust te komen. We vervolgen onze weg bergafwaarts en na 2 korte beklimmingen fietsen we naar een rustig strandje, waar John meent een ware strandnimpf te hebben gezien. Bekomen van deze hallucinatie fietsen we nog 1x bergop om vervolgens af te dalen naar het uiterste westelijke puntje, waar we bij restaurant Sanguinari een overheerlijke cola krijgen in het zonnetje op het onoverdekt terras.

corsica verslag 05Na het relaxt terug fietsen langs het strand eindigen we op ons balkon met een lekker flesje Pietra. Sommige uitslovers gaan nog ff wat baantjes trekken in het zwembad en John krijgt privé-les voor het verbeteren van zijn borstcrawl en bijbehorende ademhaling. ’s Avonds lopen we 3,5km naar het centrum van Ajaccio om bij La Gioia Pizzeria van een heerlijke maaltijd te genieten met als toetje de wandeling terug van wederom 3,5km.

Woensdag 14 september

corsica verslag 06We starten de dag wederom met een stevig ontbijt in de categorie “bunkeren”, aangezien in de bergen en het binnenland weinig restaurantjes te vinden zijn. Vandaag staat een rit van 83,2km op het programma met 1.400 hoogtemeters richting Bocca d’Aja di Bastiano. De eerste klim brengt ons naar Pietrosella na 8,5km à 5,6% gemiddeld, waarna de klim afvlakt en nog ruim 10km doorloopt.

De tweede klim van de dag heeft geen naam maar doet helaas niet minder pijn. Peter spreekt op deze klim voor het eerst zijn spierbundels aan en schiet met een zwaar verzet iedereen voorbij. Na een lange afdaling en het dagelijks ritje langs de provinciale weg, komen we weer aan op ons vertrouwde balkon met een heerlijke Pietra.

Na ons dagelijks zwembadbezoek en wandeling van 3,5km nuttigen we vandaag wederom ons avondeten bij La Gioia Pizzeria, waar we zelfs brutaal genoeg zijn om grotere porties te vragen vanwege de geleverde inspanningen.

Donderdag 15 september
corsica verslag 07Vandaag splitst de groep zich op, Léon moet helaas enkele uurtjes werken en Koos pakt een snipperdag. De rest vertrekt richting de golf van Sagone voor een rit van 81,1km en 1.520 hoogtemeters, met als serieuze uitdaging de klim vanuit Bocca di Sarzoggiu van 7,5km en 6,9% gemiddeld. Onderweg laat Peter de Corsicanen kennismaken met de Naerse behulpzaamheid en pompt ff een bandje op voor een gestrande fietser. Uiteindelijk volgt er nog een klim waar geen profiel van te vinden is, echter volgens Hans behoort deze tot de categorie “steile rotklim vanaf zee”.

corsica verslag 08Koos en Léon besluiten toch nog een klein middagritje te maken, echter het ontbreken van een perfect uitgestippelde route levert een doodlopende weg op en wat extra draaien en keren. Uiteindelijk wordt het appartement toch weer gevonden.

’s Avonds gaan we op pad onder het motto “verandering van spijs doet eten” en dat brengt ons bij Le Paparazzi, een restaurant met veel keuze en overheerlijke gerechten. Terug op het appartement genieten we nog even van het prachtige uitzicht en enkele koude Pietra’s.

Vrijdag 16 september
De dag begint zoals alle anderen en de leus van Klaas van ut Smikkeltje (eet niet uit je neus, want bij ons is volop keus) zou hier zeker niet misstaan. De ontbijtborden worden weer rijkelijk gevuld echter wij wisten niet dat ons ’s middags nog een “lekker hapje” te wachten stond.

Vandaag staat een rit van 74,9km gepland en 1.100 hoogtemeters, met 1 lange klim (Bocca de Belle Valle) van 9,7km à 5,2% gemiddeld. Uiteindelijk eindigen we na een heuvelachtig vervolg op onze pauzeplaats Col de Gradella.
corsica verslag 09corsica verslag 10
Tot onze cola lijkt er niets aan de hand, echter dan komt Martin ineens met z’n “lekker hapje” op de proppen. Zelden hebben we bij Martin zo’n enorme smile op het gezicht gezien.

corsica verslag 11De gevolgen zijn echter bijna niet te overzien, want binnen enkele minuten wordt besloten om de volgende dag deze berg van de andere zijde op te rijden, onder het motto “het oog wil ook wat”. De rest van de dag wordt alleen nog over Miss Gradella gepraat, in elk geval door Martin.
corsica verslag 12
Uiteindelijk volgt nog een afdaling van 13km met een prachtig uitzicht, als je er tenminste rustig de tijd voor neemt. Ook staan er aparte voorwerpen langs de route.

’s Avonds gaan we voor de 2e keer eten bij restaurant Le Paparazzi en alvorens we bestellen worden de menu-ervaringen van gisteren gedeeld. corsica verslag 25Iedereen bekijkt onder het eten goed elkaars gerechten, want morgen komen we hier zeker weer terug. Na een lekker biertje op het balkon duikt Martin als eerste het bed in, wat zal hij lekker gedroomd hebben.

Zaterdag 17 september

corsica verslag 13Vandaag lijkt weer een prachtige dag te worden met een lekker zonnetje en prima temperatuur, wetende dat we richting Plage de Verghia fietsen. John, Piet en Hans besluiten een stranddag te houden en nemen de zwembroek mee. Een flinke wind van zee zorgt voor enorme golven, maar die worden door het drietal moeiteloos getrotseerd.

corsica verslag 14De rest fiets de afdaling van gisteren nu omhoog naar col de Gradella, benieuwd of Miss Gradella vandaag weer moet werken. Na 13km à 5% gemiddeld zijn we boven en staat ze ons weer op te wachten met enkele overheerlijke cola’s. Koos heeft bergop helaas een afslag gemist en besluit iets eerder om te keren, waarna de rest eveneens de afdaling inzet. Na enkele km’s kustweg voegen we ons bij het drietal op Plage d’Argent, waar we genieten van het prachtige strand. Uiteindelijk staat de teller op 81,1km met 1.100 hoogtemeters.

corsica verslag 15In het appartement aangekomen hebben we natuurlijk een Pietra verdiend en na wat sterkte verhalen, enkele baantje in het zwembad en een lekkere douche belanden we ’s avonds weer in restaurant Le Paparazzi. Op de terugweg komen we nog terecht bij een buurtfeest, waarna we ons mentaal gaan voorbereiden op onze laatste fietsdag met de Koninginnerit.

Zondag 18 september
Voor vandaag staat de Koninginnerit op het programma met 111km en 2.270 hoogtemeters. Hans heeft zich zaterdagmiddag enige tijd afgezonderd ter voorbereiding op vandaag, waarbij hij perfect heeft uitgewerkt waar hij moet demarreren om uiteindelijk in de kopgroep terecht te komen. We starten vandaag met de Bocca di Menta, een klim van 30km à 3,1%.

corsica verslag 16In de rustige aanloop is menigeen nog aan het kletsen als blijkt dat Hans al gedemarreerd is, waarna het spel in gang wordt getrokken. Door de demarrage van Hans ontstaan er 2 groepen, met natuurlijk Hans in de kopgroep. De achtervolgende groep wordt aangevoerd door Thijs, die het tempo flink hoog houdt om de achterstand binnen de perken te houden. Op de steilere stukken vallen de groepjes uit elkaar en is het ieder voor zich.
corsica verslag 17Op deze lange klim komen we langs een stuwmeer bij het bergdorp Tolla en moeten we rustig aan doen vanwege een groepje losgeslagen geiten. Na deze klim besluiten Hans en Koos om het rustig aan te doen en rijden bergafwaarts om daar op een terrasje te relaxen.
corsica verslag 18De rest staat nog een leuke klim van 15km à 5,8% te wachten vanuit Bastelica naar Val d’Ese (skigebied met 6,2km piste, 4 liften en op 1.625-1.800 meter hoogte), maar eerst ff een colaatje.

Het ontbreken van Hans en onze slechte parcourskennis zorgen ervoor dat we op 2km van de top stoppen omdat we van mening zijn dat er nog minstens 6km geklommen moet worden. Onder aanvoering van John, die op de laatste klim zijn benen weer heeft teruggevonden, gaan ook Peter en Martin nog mee het laatste stukje van de berg omhoog.
corsica verslag 19De rest vindt het welletjes geweest en start aan de lange afdaling, op zoek naar Koos en Hans. Na een halfuur afdalen zijn we weer compleet en fietsen we de laatste keer langs het voetbalstadion van Ajaccio en persen nog 1 keer alles eruit op het laatste korte klimmetje.
corsica verslag 20
We hebben een heerlijke fietsdag achter de rug, die we afsluiten met enkele Pietra’s, een laatste duik in het zwembad en een 4e keer uiteten bij Le Paparazzi.

Maandag 19 september/dinsdag 20 september

corsica verslag 21De vakantie zit erop maar we kunnen terugkijken op een TOP-week, in goed gezelschap met mooi weer hebben we prachtige tochten gefietst, lekker gegeten/gedronken en niet te vergeten veel gelachen.

De spullen worden allemaal ingepakt, de bus wordt ingeladen en we vergrijpen ons nog een laatste keer aan het ontbijt, waarna het zestal te voet richting het vliegveld gaat. Het Tahiti Beach Café laten we links liggen en na een rustige vlucht en het autoritje huiswaarts is 2/3-deel van de groep rond 17.00 uur thuis.

De busjes-mannen maken op maandag Ajaccio nog onveilig totdat ze rond 18.00 uur kunnen inchecken op de boot. Na het nachtelijk boottochtje rijden ze dinsdagochtend terug vanuit Toulon waarna ze pan-gaar om 22.00 uur aankomen in Neer (de laatste km’s met slechts 50km per uur, vanwege te weinig Adblue).

Tot zover de fietsvakantie op Corsica ………..