header standaard np

Arabba / Dolomieten 2011

Verslag fietsvakantie Dolomieten.

Zaterdag 4 juni

Op zaterdag 4 juni was het eindelijk zo ver: het vertrek voor onze jaarlijkse fietsvakantie. Dit jaar ging de reis naar het op 1602 meter hoogte gelegen Arabba in de Italiaanse Dolomieten.

De groep was iets anders samengesteld dan de laatste jaren. Onze organisator/navigator Koos Verheijden had vorig jaar al aangegeven niet meer van de partij te zijn. Jos Emonts en Peter Silvrants wilden een jaartje overslaan. Dus vertrokken we met zijn zevenen: John van Haeff, Piet Kusters, Niek Berben, Frans Jacobs, Sjaen Sijben, en de nieuwe klimgeiten Har Vaes en Piet Bouten. We reisden gezamenlijk in een omgebouwde voormalige bus van de Mobiele Eenheid, die Ton Vestjens ons ter beschikking had gesteld. Het was meteen al berengezellig in de bus. De reis verliep voorspoedig. We arriveerden rond 18:00 uur in Arabba bij hotel Pordoi. Nadat de eerste dorst was gelest, werden de fietsen en de koffers uit de bus gehaald. Dat moesten we al in de stromende regen doen. Zou dit een slecht voorteken zijn? Later die avond werd Piet Kusters tot penningmeester gekozen met zes stemmen voor en één tegen.

Zondag 5 juni

8:00 uur: de eerste blik van uit het raam van de hotelkamer beloofde niet veel goeds. Het regende in de Dolomieten. Maar uiteindelijk was het om 11:00 uur droog en de temperatuur was aangenaam. Dus vertrokken we voor onze eerste tocht door de Dolomieten. Eerst een afdaling van elf kilometer richting Cernadoi (1495 m). Rechts van ons keken we in prachtige diepe dalen. Al snel begonnen we aan de klim van elf kilometer naar de top van de Passo di Valparola (2192 m). Voor de eerste dag was dit een redelijk lekker lopende klim. Op de top werden nog enkele foto’s gemaakt bij een oorlogsmuseum. Even een jasje aantrekken voor de afdaling via S.Cassiano naar La Villa (1483 m). Vervolgens kregen we een stuk vals plat naar Corvara (1548 m). Hier begon de laatste beklimming van de dag 6,5 kilometer naar de top van de Passo Campolongo (1875 m) die we op de heenweg met de bus al beklommen hadden. Die klim leek toen zeer stijl maar dat viel in de praktijk – op de fiets dus - best mee. Boven wachtte ons een korte afdaling van 4,5 kilometer richting hotel. Uiteindelijk hadden we 56 kilometer op de teller en 1400 hoogtemeters. Na de douche werd een wandeling gemaakt in een zonnig Arabba, en dronken we nog iets bij de buren op het terras. Maar de grootste dorst moest ’s avonds, tijdens het eten van een gepeperde salade, nog komen. Alleen Niek scheen geen last te hebben van de gekruide groente.

Maandag 6 juni

Na het ontbijt stond ons vanaf het hotel meteen een flinke klim te wachten. We moesten negen kilometer omhoog naar de top van de Passo Pordoi (2239 m). Al snel werd duidelijk dat opa Frans enkele weken op zolder geslapen moest hebben. Hij had geen enkele moeite met fietsen op deze hoogte. Op de top werd even geschuild voor de regen. Uiteindelijk werd besloten om toch af te dalen naar Canazei (1468 m) voor een kop warme chocomel. Na een uur waren we opgedroogd en weer een beetje warm. De afdaling ging verder naar Moena (1184 m) waar we voor de tweede keer moesten schuilen. Na een half uur toch maar weer de fiets op voor de klim naar de top van de Passo San Pellegrino (1918 m) . Boven gekomen meteen de afdaling in, op een nat wegdek met dalingen tot 18 % naar Cencenighe (737 m). Tijdens de afdaling moest John in een tunnel even van de fiets, het leek of er van alles aan los zat, maar het was John zelf die zat te schudden van de kou. Aangekomen in Cencenighe brak de zon door, dus even opdrogen voor de laatste klim van de dag naar ons hotel in Arabba (1602 m). Met 102 kilometer en 2550 hm en veel regen was het een pittig dagje. Tijdens het avondeten werden de koolhydraten rijkelijk aangevuld. Het was geen enkel probleem om twee hoofdgerechten te nemen. Sommige gasten maken van die gelegenheid dan ook gretig gebruik.

Dinsdag 7 juni

De zon schijnt al vroeg door de gordijnen, er was geen wolkje aan de lucht. Maar dat duurde maar even. Na het ontbijt kwamen de eerste wolken al. Vandaag stond de pittigste klim van de week op het programma, althans als we enkele gasten in het hotel moesten geloven. We begonnen eerst met een lange afdaling van achttien kilometer naar Rocca Pietore (1143 m). Daar begon de veertien kilometer lange klim naar de Passo di Fedaia (2056 m). De eerste kilometers waren nog niet zo stijl. En we kregen een onverwachte korte pauze toen we moesten wachten voor een kudde manke schapen. Maar langzaam liep de kilometerteller terug en stegen de procenten naar 15 tot 18 %. Voor ons lag een kaarsrechte betonnen plaat. Er was geen bocht te zien. Het enige wat te horen was, waren zeven kreunende mannen uit Naer. Eenmaal op de top begon het een beetje te regenen, in de afdaling werd het weer droog. In Canazei hielden we een pitstop voor een tosti en een cappuccino. De bediening was ook niet verkeerd met mooie carnoudels (volgens John haaaa haaaa haaaa). Na het afrekenen door onze penningmeester Pietje begonnen we aan een klim die zich na vier kilometer splitste richting Passo di Sella en Passo Pordoi. Har, Piet, Frans en Sjaen besloten hier de klim naar de Pordoi te nemen en dan af te dalen naar het hotel. Pietje, Niek en John kozen voor de Passo di Sella. Dat was ruim twintig kilometer meer en er zaten drie beklimmingen van de bekende Sellaronde in. Har, Piet, Frans en Sjaen hadden nog net een droge afdaling tot aan het hotel. Maar even later viel de regen met bakken uit de hemel. Binnen was het goed vertoeven met een overheerlijke Erdinger. Ruim drie uur later kwamen Pietje, John en Niek als verzopen katten binnen. Ze klaagden over pijnlijke vingertopjes. ‘s Avonds onder het eten werden natuurlijk de sterkste verhalen verteld. Die dag hadden Har Piet Frans en Sjaen 68 kilometer en 1860 hm. Pietje John en Niek 87 kilometer en 2460 hm.

Woensdag 8 juni

Bij het opstaan regende het nog steeds pijpenstelen en de verwachtingen voor de komende dagen beloofden niet veel beters volgens de plaatselijke Piet Paulusma. Dus de beslissing was snel genomen: we rijden naar Günter in de Eifel. Binnen een uur was alles gepakt en zaten we in de bus op weg naar Daleiden. Onderweg werd Huub a/d Boom gebeld, die voor ons bij de vaste pleisterplaats van ’t Naers Peleton verder alles regelde. Om 22.30 uur kwamen we in Daleiden aan. Eerst werd geïnformeerd of ze wel genoeg bier in huis hadden. Günter stelde ons gerust: als we zijn voorraad zouden opdrinken, hoefden we donderdag niet aan fietsen te denken.

Donderdag 9 juni

‘s Morgens bij het ontbijt had Günter de route al klaar liggen. Die werd nog even tweemaal gekopieerd voor het geval er eentje nat zou worden (hahaha). Na enkele kilometers beseften we dat deze streek toch ook erg mooi is: uitstekende wegen, geen verkeer en de ene beklimming na de andere. Enkele kilometers voor Vianden wilden we aan de tweede bladzijde van de route beginnen, maar het bleek al de derde te zijn. Günter was pagina twee blijkbaar vergeten. We besloten in Vianden iets te eten en te drinken en de terugweg uit te stippelen. Met maar liefst drie Garmins hoefde dat geen probleem te zijn. Bij Günter aangekomen hadden we allen een voldaan gevoel en 131 kilometer en 2420 hm in de benen.

Vrijdag 10 juni

Vandaag stond er een iets kortere route op het programma. We wilden om 18:00 uur, direct na het eten, richting Neer rijden. Ditmaal liep de route met pittige klimmen veelvuldig langs de rivier de Ourthe. In Dasburg bij een Nederlandse uitbaatster van een motorhotel/restaurant hebben we een karig hamburgertje gegeten. Vanaf hier begonnen we aan de laatste kilometers van onze fietsvakantie richting Daleiden waar we uiteindelijk  86 kilometer en 1800 hm konden noteren. Ondanks de regenachtige periodes in de Dolomieten konden we terugkijken op geslaagde fietsvakantie met een paar onvergetelijke beklimmingen. Uiteindelijk hadden we rond de 500 kilometer gefietst met ruim 10.000 hoogtemeters. `s Avonds werd bij Frans - die jarig was - samen met de dames tot in de late uurtjes de fietsvakantie afgesloten en het verloren vocht ruimschoots aangevuld.

Sjaen Sijben.

Voor meer foto's: klik hier