header standaard np

Fietsvakantie Mallorca 2010

FIETSVAKANTIE MALLORCA 2010. Verslag van Jeroen.

Op 17 april zouden we met 10 personen naar Mallorca afreizen voor een fietsvakantie van 1 week. Jullie lezen het goed: zouden we afreizen…….. door de onophoudelijke uitstoot van vulkaanas door de vulkaan onder de Eyjafjallajökull-gletsjer in IJsland, lag het hele Europese luchtverkeer plat.

De vlucht werd nog diverse keren omgeboekt naar een latere datum, zodat we een korter verblijf op Mallorca zouden hebben, maar de natuur wilde niet meewerken. Uiteindelijk moesten we de reis annuleren. Er werd met Fred Rompelberg overleg gevoerd en eind april kwam het verlossende telefoontje: we konden met 4 personen in de week van 3 mei terecht en met 4 personen in de week van 10 mei, 2 pelotonners waren helaas verhinderd.

Dit verslag van Jeroen vertelt de ervaringen van de eerste 4 reizigers, te weten: Sjra Smolenaars, Jos Emonts, Har Vaes en Jeroen van Rijt.

Maandag 3 mei (0 km)
Om 18.20 uur vertrekt ons vliegtuig in Düsseldorf naar Mallorca. We hebben 50 minuten vertraging. Erg is dit allemaal niet, we hebben immers al een halve maand vertraging, dus 50 minuten kan er ook nog wel bij. Bij de landing is het weer niet al te best, het waait stevig en het heeft hard geregend. Dit wordt bevestigd als we op het vliegveld overal emmers zien staan om het water op te vangen. Later wordt duidelijk dat er noodweer is geweest, met hevige regenval…………als dat maar niet de hele week zo wordt!!!

Dinsdag 4 mei (100 km)
’s Ochtends regent het nog steeds, maar het blijken slechts de laatste stuiptrekkingen te zijn van het slechte weer. We wachten even om te beginnen met fietsen. ’s Middags fietsen we een “vlakke” ronde:
s’Arenal – Cap Blanc – Cala Pi – Campos – Porreres - Llucmajor en terug naar s’Arenal
Het waait nog ontzettend hard en de temperatuur is ook niet geweldig. Van Porreres naar Llucmajor gaat het heel even mis. Er is een weg afgesloten, maar Sjra weet in zijn beste Spaans te vragen of de weg voor fietsers open is. “Si” luidt het antwoord van de Spanjaard. Ik hoop maar dat hij in de veronderstelling is geweest dat we met de mountainbike op pad waren, anders heeft hij ons goed voor de gek gehouden: er volgt een onverharde weg van zo’n 5 km lengte! Sjra is daarmee direct tourgids af.

Woensdag 5 mei (110 km)
We sluiten ons aan bij een groepstocht van het Fred Rompelberg Bicycle Team, met leider Henk. De tocht gaat als volgt:
s’Arenal – Sta Maria – Bunyola (beklimming Coll de Hono 540 m) – Orient – Binissalem – Sencelles – Algaida – Llucmajor – Sa Torre – s’Arenal
Een mooie tocht met enkele beklimmingen. We zijn in een leuke groep terecht gekomen en het tempo zit er goed in.

Donderdag 6 mei (107 km)
Vandaag gaan we weer zelf op pad. ’s Morgens stippelen we de route uit. We willen vandaag naar Santuari di Cura (een beklimming van 543 meter) en naar Petra fietsen.
Route van vandaag is:
S’Arenal – Sa Torre – Llucmajor – Randa (beklimming Cura 543 m) – Montuïri – Sant Joan – Petra – Sant Joan – Algaida – Llucmajor – s’Arenal
We hebben de route op de kaart uitgestippeld. Omdat Sjra en Jeroen het voorgaande jaar ook al op Mallorca zijn geweest is het makkelijk om de weg te vinden. De beklimming van de dag is schitterend, best lang (voor onze begrippen) en redelijk geleidelijk. Bovenop hebben we een mooi uitzicht en kunnen we bijtanken op het terras.

Vrijdag 7 mei (37 km)
Rustdag: we doen vandaag een korte rit langs de zee naar Palma en terug. In Palma stallen we de fiets en wandelen door het historisch centrum. We bekijken tevens de mooie jachten in de haven van Palma.

Zaterdag 8 mei (175 km)
Vandaag staat de koninginnerit op het programma:
Met behulp van een kaart van Mallorca stippelen we een route uit die ons moet leiden over 2 beklimmingen, te weten de Puig Major en de Coll de Soller. Het weer is overigens steeds beter aan het worden en de temperatuur erg aangenaam. Aan de voet van de Puig Major aangekomen is het even zoeken welke route we moeten kiezen, maar deze is snel gevonden. We beginnen aan de klim en die is werkelijk schitterend te noemen. Het is een redelijk bosrijke omgeving en de wegen zijn prachtig. Niet van die steentjes, maar een mooie gladde asfaltweg. Onderweg maken we nog enige foto´s op de uitkijkpunten. In verschillende boekjes hadden we al verhalen gelezen over de beklimming van de Sa Calobra pas. Halverwege de beklimming van de Puig Major staat een bord met de naam van deze pas vermeld. Het begint aardig te kriebelen en uiteindelijk besluiten we deze extra lus te fietsen.
We beklimmen eerst een heuvel voordat we aan de top van de Sa Calobra pas uitkomen. Hier kunnen we de pas overzien, echt schitterend. De weg kronkelt als een slang door het hele landschap en er zijn diverse haarspeldbochten. We moeten echter eerst tot aan de zee afdalen om daarna dezelfde weg naar boven te fietsen. Dan de klim, ik kan er heel veel woorden aan vuil maken, maar deze is werkelijk SCHITTEREND, 9,5 kilometer met een gemiddeld stijgingspercentage van 7%.

We fietsen terug naar de Puig Major en vervolgen daar de weg weer. Boven aangekomen staat er een afdaling van 17 kilometer voor de boeg: HEERLIJK. We fietsen de Coll de Soller (7,4 km, 5,6% gemiddeld) en willen dan terug naar het hotel. We ondervinden de nodige moeite om terug te geraken en rijden zelfs diverse landweggetjes. Moe maar voldaan keren we heel laat terug. We moeten ons nog haasten om het avondeten te halen.
Route:
s’Arenal - sa Casa Blanca – Sta Eugenia – Biniali – Binissalem – Lloseta – Sa Calobra - Puig Major – Soller – Bunyola.

Zondag 9 mei
Rustdag – Sjra en Jos fietsen nog enige kilometers. Har en Jeroen rusten uit. ’s Middags lopen we over de boulevard.

Maandag 10 mei (100 km)
Via de kustweg rijden we naar Sa Torre en daar beklimmen we wederom de Cura (Randa). We dalen via de steile kant van de berg naar beneden. Bij een T-splitsing kiezen we de verkeerde richting en eindigen op een geitenpad. We komen terecht in Montuïri. We vervolgen de weg naar Porreres waar we een terras pakken, dan naar Campos en Rapita en vervolgens via de Glashütte over enkele binnenwegen terug naar s’Arenal.

’s Avonds zien we de 2e groep nog in het hotel arriveren. Veel tijd om bij te praten is er niet omdat de vlucht naar Düsseldorf aanstonds vertrekt.

Algemeen
Mallorca is een prachtig eiland om van een fietsvakantie te genieten. Het weer is in de regel goed en de wegen verkeersluw (op enkele hoofdwegen na die je af en toe moet nemen). De routes zijn nimmer vlak, in elke tocht zitten wel de nodige hoogtemeters.
We verbleven in hotel Taurus Park. Het hotel is prima en er is in meer dan voldoende mate aan de inwendige mens gedacht. De huurfietsen zijn ook prima. Fred Rompelberg is nadrukkelijk aanwezig, maar we hebben ons hier niet aan gestoord. Op momenten werken zijn verhalen eerder motiverend.